آموزش بکاپ اتوماتیک در وردپرس

آموزش بکاپ اتوماتیک در وردپرس

گرفتن بکاپ در وردپرس از امور ضروری بوده و ممکن است زمانی به نسخه های آن نیاز پیدا کنید. سایت ها همواره در معرض خرابی، حملات سایبری و یا دیگر اشتباهات قرار دارند. تهیه نسخه پشتیبان و بکاپ باعث می شود تا در چنین مواقعی خیالمان از بابت حفظ داده ها و اطلاعات وبسایت راحت باشد. بعد از طراحی سایت وردپرس شما توسط گروه طراحی سایت ویتیران افزونه های مختلفی برای بکاپ گیری اتوماتیک در وردپرس وجود دارد که هر کدام دارای مزایا و معایبی هستند. در این مقاله قصد داریم ابتدا بکاپ گیری از وردپرس را توسط پلاگین UpdraftPlus به شما عزیزان آموزش داده و در ادامه توضیحاتی در خصوص تهیه بکاپ دستی نیز ارائه دهیم.

بکاپ در وردپرس توسط پلاگین UpdraftPlus

پلاگین UpdraftPlus از پرکاربردترین افزونه ها برای انجام بکاپ گیری اتومات در وردپرس است. توسط این افزونه کاربران  می توانند تمامی اطلاعات بکاپ گیری شده سایت را در فضاهای ابری معتبری از جمله وان درایو مایکروسافت ،گوگل درایو، دراپ باکس و… و همچنین ایمیل خود به آسانی ذخیره نمایند. از مهم‌ترین ویژگی های این افزونه  می توان به قابلیت بکاپ گیری اطلاعات در زمان بندی های مشخص اشاره کرد.

برای نصب این پلاگین تنها لازم است وارد بخش افزونه های وردپرس شده و گزینه افزودن افزونه را انتخاب کنید. در سمت چپ صفحه در قسمت بالا یک ابزار جستجو وجود دارد که  می توانید در آن عبارت UpdraftPlus نوشته و جستجو نمایید. بعد از مشاهده پلاگین روی آن کلیک کرده و عملیات نصب را انجام دهید. بعد از نصب پلاگین کافی است آن را فعال نمایید.

تنظیمات  UpdraftPlus

برای استفاده از پلاگین UpdraftPlus  می توانید به بخش تنظیمات وردپرس رفته و گزینه UpdraftPlus Backups را انتخاب کنید. در این قسمت بکاپ های جدید و قدیمی قابل مشاهده خواهند بود. کاربر با کلیک بر روی Backup Now  می تواند اقدام به بکاپ گیری از سایت نماید.

افزونه UpdraftPlus همچنین این امکان را به کاربر  می دهد تا عملیات بکاپ در وردپرس را به صورت اتوماتیک انجام دهد. برای این امر کافی است به بخش تنظیمات مراجعه کرده و گزینه File Backup Schedule را که در حالت Manual قرار دارد، از آن خارج ساخته و حالت دیگری را انتخاب نماید. با انجام این کار افزونه بر اساس زمان بندی مورد نظر کاربر اقدام به انجام بکاپ گیری از وردپرس  می نماید. به این نکته توجه کنید که بعد از هرگونه تغییرات در تنظیمات بایستی حتماً آنها را ذخیره نمایید. بعد از انجام تنظیمات فوق بایستی مشخص نمایید که اطلاعات بکاپ گیری شده در چه مکانی ذخیره شوند. کاربر  می تواند آیکون مورد نظرش را انتخاب کند تا یک لینک برای او نمایش داده شود. لینک فوق به منظور انجام مراحل احراز هویت است. بعد از اتمام این مراحل کاربر گزینه Complete Setup را انتخاب کرده و بدین صورت تنظیمات فضایی ابری به اتمام  می رسد.

چگونه با پلاگین UpdraftPlus بکاپ وردپرس را بازگردانی نماییم؟

سوال بسیاری از کاربران این است که با استفاده از افزونه UpdraftPlus چگونه  می توان اقدام به بازگردانی بکاپ های مورد نظر کرد؟ کاربران برای بازگردانی بکاپ در وردپرس توسط پلاگین UpdraftPlus  می توانند به بخش Existing Backups مراجعه کنند. در این بخش تمامی بکاپ های تهیه شده از وب سایت از ابتدا تا به الان قابل مشاهده خواهد بود. کاربران کافی است بکاپ مورد نظر خود را انتخاب کرده و برای بازگردانی دکمه Restore را کلیک نمایند. بدین ترتیب یک باکس باز شده که امکان انتخاب بخش های مورد نظر را برای بازگردانی فراهم  می کند. همچنین این امکان وجود دارد که کلیه بخش ها از جمله افزونه ها، قالب ها و… را برای بازگردانی کامل انتخاب نمایند.

آموزش بکاپ اتوماتیک در وردپرس

چگونگی بکاپ گیری دستی از سایت وردپرس

بکاپ در وردپرس علاوه بر روش اتوماتیک  می تواند به صورت دستی نیز انجام گیرد. برای عملیات بکاپ گیری دستی از سایت وردپرس بایستی دو مرحله را پشت سر گذاشت. نخست فایل های مورد نیاز و در مرحله بعد اطلاعات دیتابیس را ذخیره کرد. بدین ترتیب در زمان بکاپ گیری هر دو آنها بایستی بکاپ گیری شده و در زمان بازگردانی نیز هم فایل ها و هم اطلاعات دیتابیس بایستی بازگردانی شوند.

به منظور بکاپ گیری دستی از فایل ها در وردپرس یک راه آسان وجود دارد. بدین صورت که کاربر  می تواند به دایرکت ادمین یا سی پنل مراجعه کرده و کلیه فایل های مورد نظرش را که داخل پوشه public_html هستند را با بهره‌گیری از امکانات فایل منیجر به شکل یک فایل زیپ درآورده و سپس آنها را دانلود کند.

بکاپ گیری در وردپرس توسط پروتکل FTP

راه های دیگری نیز جهت گرفتن بکاپ در وردپرس وجود دارد. بدین صورت که کاربر  می تواند برای بکاپ گیری از فایل ها به پروتکل FTP سایت خود وصل گردد. اما قبل از آن نیاز به FTP Client خواهد بود که با استفاده از آن بتوان به آسانی به سرور سایت متصل شده و فایل های مورد نیاز را دریافت کرد. برای برخورداری از FTP Client تنها کافی است نرم‌افزار FileZilla را نصب و اجرا کرد. کاربر بعد از اجرای این نرم‌افزار  می تواند با بهره‌گیری از پورت مورد نظر سایت و نام کاربری و پسورد به آسانی به سرور سایت اتصال یافته و اطلاعات مورد نیاز را انتخاب کند.

برای بکاپ گیری از دیتابیس نیز کاربر  می تواند وارد کنترل پنل هاست خود شود. در این بخش بایستی به قسمت Backup مراجعه نماید. در این مرحله بخشی وجود دارد که به کاربر کمک  می کند به دانلود یک بکاپ از دیتابیس MySQL بپردازد.

سخن پایانی

گرفتن بکاپ در وردپرس اهمیت بالایی دارد چرا که ممکن است زمانی به نسخه های وب سایت خود نیاز پیدا کنید. با توجه به اینکه سایت ها همواره در معرض حملات سایبری، خرابی، ویروسی شدن و سایر اشتباهات قرار دارند با بکاپ گیری و تهیه نسخه پشتیبان  می توان اطلاعات و داده های وب سایت را حفظ کرد. در این مقاله سه روش مختلف برای انجام بکاپ گیری از سایت وردپرسی توسط شرکت ویتیران به شما عزیزان آموزش داده شد. بکاپ گیری توسط پلاگین UpdraftPlus که به صورت اتوماتیک این امر را انجام  می دهد. بکاپ گیری دستی و انجام بکاپ توسط پروتکل FTP از جمله روش هایی بود که با استفاده از آن  می توان به به بکاپ گیری از وردپرس پرداخت.