آموزش فعالسازی کش در وردپرس

آموزش فعالسازی کش در وردپرس

 

یکی از مسائل مهم در طراحی سایت وردپرس، توجه به بهینه سازی و سرعت بالای آن است. اغلب بازدیدکنندگان در صفحاتی که بارگذاری آنها بیش از ۵ ثانیه به طول می‌انجامد، باقی نمانده و به سراغ رقیبان خواهند رفت. بنابراین برای افزایش آمار بازدیدکنندگان وب سایت بهتر است هرگونه مشکلات احتمالی آن را رفع کرده و اموری را که منجر به افزایش نرخ تبدیل سایت می‌شود را انجام دهید. یکی از روش‌های آسان و کاربردی برای دستیابی به این هدف، فعال سازی کش در وردپرس است که منجر به افزایش سرعت وب سایت می‌شود. برای آشنایی بیشتر با کش و افزونه‌های کاربردی در خصوص آن تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

تعریف حافظه کش

کش نوعی حافظه است که شباهت بسیاری به رم دارد اما دارای تفاوت‌هایی نیز است. مثلاً سرعت دسترسی پردازنده به حافظه کش در مقایسه با رم سریع‌تر است. با فعال سازی کش در سایت، سرعت آن به نحو مطلوبی افزایش پیدا می‌کند.

تعریف کش مرورگر (browser caching)

چنانچه در طراحی سایت وردپرس کش مرورگر را فعال سازی نمایید سرعت بارگذاری صفحات سایت برای بازدید کنندگان افزایش می‌یابد. بدین صورت که فایل‌ها را بر روی مرورگر بازدید کنندگان سایت ذخیره کرده تا در زمان لود شدن و بارگذاری سایت کلیه فایل‌های درون آن مانند فایل‌های جاوا اسکریپت، فایل‌های استایل، تصاویر و… سریعا بالا آمده و بازدید کننده در دفعات بعدی که وارد سایت می شود سرعتی بی‌نظیر را تجربه کند.

افزونه‌های فعال‌سازی کش در وردپرس

حال که با کاربرد حافظه کش و اهمیت آن برای بهینه سازی و سرعت سایت آشنا شدید بهتر است با روش های فعال‌سازی کش در وردپرس و افزونه های آن نیز بیشتر آشنا شوید.

افزونه فعالسازی کش Leverage Browser Caching

ابتدا به بخش تنظیمات رفته و در قسمت افزونه‌ها و قسمت افزودن افزونه عبارت Leverage Browser Caching را سرچ کرده و افزونه فوق را نصب کنید. انجام این کار ساده باعث افزایش رتبه سایت شما خواهد شد.

افزونه فعالسازی کش w3 total cache

افزونه W3 Total Cache از دیگر افزونه‌های محبوب برای فعال‌سازی کش است که می‌توانید در طراحی سایت وردپرس از آن استفاده کنید.

برای فعال سازی این افزونه ابتدا بایستی آن را دانلود کنید. بعد از فعال سازی و نصب این افزونه، منوی Performance به پیشخوان سایت افزوده خواهد شد که با کلیک بر روی آن و انتخاب زیرمنوی General Settings می‌توانید تنظیمات آن را طبق نیازهای خود پیکربندی نمایید. برای فعال سازی کش کافی است مراحل زیر را دنبال کنید:

  • بخش Page Cache را فعال نمایید تا تمامی صفحات سایت شامل افزایش سرعت کش شوند.
  • با استفاده از گزینه Page Cache Method می‌توانید نوع کش را در سایت خود انتخاب کنید.

آموزش فعالسازی کش در وردپرس

افزونه فعالسازی کش WP Rocket

از دیگر افزونه‌های کاربردی و پرفروش برای افزایش سرعت و بهینه‌سازی سایت وردپرس می‌توان به افزونه WP Rocket اشاره کرد. تنها کافی است این افزونه را دانلود و سپس فعال نمایید تا از تاثیرات فوق العاده آن در افزایش سرعت سایتتان بهره‌مند شوید

افزونه فعالسازی کش WP Fastest Cache

افزونه WP Fastest Cache از جمله افزونه‌های فعال‌سازی کش در طراحی سایت وردپرس است. بعد از اینکه این افزونه را فعال کردید منوی WP Fastest Cache را در پنل مدیریت وب سایت خود مشاهده خواهید کرد. در قسمت تنظیمات می توانید عملیات پیکربندی را با توجه به نیاز خود انجام دهید. این افزونه دارای تب‌های مختلفی بوده که در نسخه رایگان آن سه تب و در نسخه اصلی سایر تب‌ها قابل استفاده و فعال هستند.

  • برای فعال سازی کش کافی است گزینه Cache System را انتخاب کنید.
  • گزینه Preload این امکان را می‌دهد تا زمان دلخواهتان را جهت کش کلیه محتوای سایت از جمله متن، تصاویر و… فعال کنید.
  • انتخاب گزینه Logged-in Users مانع از انجام دادن کش سایت توسط بازدیدکنندگان می‌شود.
  • گزینه Mobile مانع از انجام کش سایت در سایر دستگاه‌های همراه می‌شود.
  • انتخاب گزینه New Post باعث حذف صفحه فایل‌های کش بعد از منتشر کردن نوشته می شود.
  • گزینه Update Post این امکان را می‌دهد تا بعد از آپدیت نوشته و صفحات، انتخاب کنید که کش کدام یک از پست تایپ‌های سایت حذف گردد.
  • با انتخاب گزینه Browser Caching زمان بارگزاری صفحات برای بازدیدکنندگان تکراری بسیار کاهش می‌یابد.

آموزش فعالسازی کش در وردپرس

افزونه فعالسازی کش WP Super Cache

از جمله افزونه‌های رایگان همراه با تنظیمات ساده می‌توان افزونه WP Super Cache را نام برد. کافی است این افزونه را دانلود کرده سپس آن را نصب کنید. بعد از فعال سازی این افزونه منوی WP Super Cache را در پنل مدیریت وردپرس خواهید داشت. در پخش تنظیمات افزونه به قسمت easy مراجعه کنید. در این بخش روی گزینه Caching On کلیک کرده و دکمه Update Status را انتخاب کنید. برای اینکه از عملکرد درست کش اطمینان حاصل کنید گزینه Test Cache را انتخاب کنید. چنانچه عبارت The timestamps on both pages match برای شما به نمایش درآید نشان می‌دهد که عملیات فعال‌سازی کش با موفقیت انجام شده است.

افزونه فعالسازی کش Comet Cache

در طراحی سایت وردپرس افزونه‌های دیگری برای فعال سازی کش وجود دارند که افزونه Comet Cache از جمله این افزونه ها است. هر چند امکانات نسخه رایگان آن بسیار محدود بوده، اما همواره مورد توجه کاربران قرار گرفته و تاکنون بیش از ۶۰ هزار نسخه از آن دانلود شده است. بعد از دانلود نصب و فعال سازی این افزونه منویی تحت عنوان Comet Cache در پنل مدیریت وردپرس ظاهر می‌شود. با انتخاب این منو وارد صفحه تنظیمات خواهید شد. همچنین می‌توانید از قسمت لیست افزونه‌ها گزینه Comet Cache انتخاب کرده و سپس دکمه Setting را کلیک نمایید. بدین ترتیب صفحه جدیدی باز شده که می‌توانید در آن  “Yes, enable Comet Cache” را انتخاب و فعال نمایید. بدین ترتیب ۹۵ درصد سایت‌های وردپرسی دیگر نیازی به پیکربندی تنظیمات نداشته و عملیات فعال‌سازی کش به آسانی انجام می‌شود. در پایان به بخش پایین صفحه رفته و گزینه Save All Changes را انتخاب کنید.

سخن پایانی

همانطور که اشاره شد در طراحی سایت وردپرس  در مجموعه ویتیران بایستی به بهینه‌سازی و سرعت آن نیز توجه داشت. چرا که در غیر این صورت آمار بازدیدکنندگان کاهش یافته و رتبه سایت تنزل می‌کند. در این مقاله با برخی از پرکاربردترین افزونه‌های کش و چگونگی فعال‌سازی آنها آشنا شدید. با بررسی هر یک از این افزونه‌ها می‌توانید در نهایت یک یا چند مورد از آنها را برای بهینه سازی و بهبود عملکرد سایت خود مورد استفاده قرار دهید.